Pismo Europejskiego Towarzystwa Anestezjologii jest fachowym periodykiem, który ukazuje się od 1984 roku i stanowi autorytet w dziedzinie rozwoju anestezjologii, badań naukowych i najnowszych odkryć w tej dziedzinie medycyny. Pismo publikowane jest w systemie peer review, który gwarantuje to, że artykuły ukazujące się w czasopiśmie poddane są obiektywnej, rzetelnej recenzji naukowej podczas której specjaliści z danej dziedziny zapoznają się z materiałem, nim ukaże się on na łamach pisma.
W najnowszym numerze ukazał się obszerny artykuł wstępny dotyczący nauczania dzieci podstaw resuscytacji krążeniowo-oddechowej, w którym próby bicia rekordu w jednoczesnej resuscytacji krążeniowo-oddechowej zorganizowane w ramach Programu edukacyjnego Ratujemy i Uczymy Ratować zostały nazwane kamieniem milowym rozwoju świadomości społecznej i ogromnym krokiem w kierunku wprowadzenia obowiązkowej nauki pierwszej pomocy w szkołach podstawowych!
Autorzy artykułu (dostępny w języku angielskim) podają dane dotyczące śmiertelności w przypadku nagłego zatrzymania krążenia i zwracają uwagę iż poszkodowani mają znacznie większe szansę na powrót do zdrowia w przypadku, gdy udzielona im zostanie natychmiastowa pomoc. Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, iż w 60% przypadków zasłabnięcia obecni są przy poszkodowanym świadkowie, to ich natychmiastowa reakcja i podjęcie czynności ratujących życie prowadzi do znacznego zmniejszenia śmiertelności. Kluczowe są pierwsze chwile po zatrzymaniu akcji serca, ponieważ śmierć mózgu następuje w przeciągu 5 minut od zatrzymania akcji serca, i to właśnie reakcja świadków decyduje o tym, czy poszkodowany przeżyje, czy nie. Według autorów publikacji, najlepszą metodą szerzenia wiedzy o resuscytacji krążeniowo oddechowej jest nauczanie podstaw czynności ratujących życie w szkołach podstawowych, tak aby wszystkie dzieci do 12 roku życia nauczyły się RKO i tego jak zachować się w przypadku, gdy widzą osobę poszkodowaną – taki jest też cel prowadzonego przez Fundację WOŚP od 2006 roku Programu RUR. Z artykułu dowiadujemy się też że dzieci mogą też przekazywać wiedzę, ucząc swoich rówieśników lub osoby dorosłe. Metodologia nauki z wykorzystaniem fantomów, gier, aplikacji mobilnych i przeprowadzona przez odpowiednio przeszkolonych nauczycieli, którą sugerują autorzy artykułu jest wdrażana przez Fundację w ramach Programu Ratujemy i Uczymy Ratować w szkołach w całej Polsce.
Do tej pory Programem objętych jest 28 858 nauczycieli z 12 337 szkół – czyli w 91% szkół podstawowych w Polsce dzieci mogą brać udział w bezpłatnych zajęciach z pierwszej pomocy! Co za tym idzie, blisko 3 miliony dzieci uczy się podstaw pierwszej pomocy i będzie wiedziało jak zachować się gdy staną się świadkami wypadku.
Jeżeli chcesz by Twoja szkoła dołączyła do Programu RUR, dowiedz się więcej tu.