Organizacja takiego przedsięwzięcia jak Wielki Finał WOŚP jest wyjątkowo wymagająca nie tylko od strony logistycznej, ale także technologicznej. Doskonale obrazują to ubiegłoroczne statystyki. Wyzwaniem jest nie tylko obsłużenie gwałtownie rosnącego ruchu, ale też właściwe zabezpieczenie infrastruktury. W ubiegłym roku podczas finału WOŚP doszło do kilku niewielkich cyberincydentów, ale infrastruktura WOŚP była dobrze zabezpieczona i nie spowodowały one żadnych szkód. W tym roku organizatorzy sięgnęli po takie same, sprawdzone rozwiązania. Atman, operator największego centrum danych w Polsce i wieloletni partner WOŚP, zagwarantuje łączność internetową studia WOŚP ze światem i stałą dostępność strony WWW Orkiestry niezależnie od liczby internautów w tym samym czasie szturmujących serwery Fundacji. Firma pomaga również w działaniach przygotowawczych do Finału.
– Na czas zbliżającego się 26. Finału WOŚP zestawiliśmy łącza internetowe o przepustowości 2 × 10 Gb/s do studia na placu Defilad i dwa łącza o identycznej przepustowości dla serwisu internetowego Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Ponadto do chmury obliczeniowej Atende zestawiliśmy łącza internetowe 2 × 1 Gb/s dedykowane wyłącznie obsłudze systemu licytacyjnego i bieżącej prezentacji przebiegu licytacji w studiu Finału – tłumaczy Robert Szczeblewski, kierownik projektu w Atmanie, od kilku lat odpowiedzialny za realizację usług Atmana na rzecz Fundacji WOŚP.
W zapewnieniu stałej dostępności i bezpieczeństwa strony WWW Fundacji podobnie jak w zeszłym roku pomoże system CloudFlare dostarczany przez Atmana. Poza monitorowaniem ruchu i blokowaniem potencjalnie niebezpiecznych zapytań, CloudFlare stosuje rozproszony system dostarczania treści (Content Delivery Network), który istotnie zmniejsza obciążenie właściwych serwerów WWW. Odciążenie serwera WOŚP polega na przejęciu przez CloudFlare większości zapytań i zaserwowaniu treści statycznych z sieci serwerów CDN. Dzięki temu niewiele zapytań dociera bezpośrednio do serwerów WOŚP, a internauci cieszą się szybkim ładowaniem strony WOŚP nawet w szczytowym natężeniu ruchu. W ubiegłym roku CloudFlare przejęła aż 98% zapytań, zmniejszając bezpośredni transfer danych z serwera WOŚP o blisko 7 TB, co pozwoliło uniknąć sytuacji, że strona mogłaby się zawiesić i być przez jakiś czas niedostępna.
– W ubiegłym roku podczas 25. Wielkiego Finału stronę WOŚP odwiedziło 725 tysięcy internautów, a liczba odsłon sięgnęła 156 milionów. Warto zauważyć, że aż 152 mln zostało obsłużone przez CloudFlare. Rozwiązanie pozwoliło na szybki i bezproblemowy dostęp do serwisu zarówno użytkownikom z Polski, jak i zza granicy. Rok temu 7,3 mln odsłon wygenerowali użytkownicy z Wielkiej Brytanii, 3,2 mln z Niemiec, 1,4 mln z USA, ponad milion odsłon odnotowaliśmy także z terenu Holandii. Spodziewamy się, że w tym roku liczba zagranicznych użytkowników może być jeszcze większa – dodaje Robert Szczeblewski z Atmana.
Warto wspomnieć, że w trakcie tegorocznego finału osoby zainteresowanie wsparciem celu WOŚP, jakim jest wyrównanie szans w leczeniu noworodków, otrzymają ponad 20 różnych sposobów przekazania datków za pośrednictwem kanałów elektronicznych. Atman dostarczy dwa numery telefoniczne w technologii VoIP, które zostaną wykorzystane do przeprowadzania licytacji w Finałowym studiu.
W ramach wsparcia świadczonego jeszcze przed wydarzeniami 26. Wielkiego Finału zostały już przeprowadzone testy obciążeniowe strony weryfikujące wydajność dostępu do serwisu WWW z wykorzystaniem 3 serwerów dedykowanych Atmana. Warszawska spółka udostępniła także powierzchnię biurową na potrzeby WOŚP. Podobnie jak w 2017 r., jedno z pomieszczeń biur zapasowych zlokalizowanych w kampusie Atmana przy ul. Grochowskiej posłużyło do organizacji szkolenia dla wolontariuszy odpowiedzialnych za przeprowadzanie rozmów telefonicznych z darczyńcami podczas Finału.